Samenwerken loont

 

Veiligheid op bouwwerken

Onveiligheid is produkt van het huidige proces
Het blijkt dat het instorten van de steiger van de B-Tower in Rotterdam te wijten is aan het tekort plaatsen van schoren. Ik kon uit het artikel niet helemaal opmaken of het ging om 55 van de 59 benodigde schoren (lijkt mij sterk), of een ander aantal. Eenzelfde oorzaak werd overigens ook bij het ongeluk bij de tribune van FC Twente geconstateerd.
Als ik dat lees, dan komen bij mij een aantal vragen boven. Ik moet daarbij eerlijk bekennen dat ik niet technisch ben. Dus als u op mijn onderstaande stellingen wilt reageren dan biedt ik u vast een handvat....
Ik kan mij niet voorstellen dat de steigerbouwer uit 'slordigheid' vergeet om schoren te plaatsen - en zeker niet als het om 55 van de 59 gaat. Ik ga er daarbij van uit dat elke vakman kwaliteit wil leveren.
Ik blijf met een beperkt aantal rationele verklaringen zitten:
Ons kent ons in Nederland, dus we gaan nu waarschijnlijk een commissie opzetten, die zich nog verder gaat buigen over veiligheid op (complexe) bouwwerken. Dat levert een set regels en voorschriften op (of een aanscherping van bestaande), die vervolgens niet nagevolgd worden. Bouwbedrijven nemen (duurbetaalde) veiligehidscoordinatoren in dienst, die anderen achter de broek aan gaan zitten. Een heiloze weg.
De essentie is het feit dat de bouw gefragmenteerd werkt ("ik doe mijn deel en ik kijk niet verder dan mijn neus lang is"), waardoor onveiligheid in het proces ingebakken wordt. Als je daar het inkopen op de laagste prijs bijvoegt, dan is het wachten op het volgende incident.

Alternatief
Het kan zoveel makkelijker - op hoodlijnen:
Dit proces zijn we ketensamenwerking gaan noemen. Naar mijn stellige overtuiging bevordert ketensamenwerking de veiligheid op bouwwerken. Daar is echt geen commissie of veiligheidscoordinator voor nodig.

Recente Artikelen

» meer artikelen

Word lid van ons netwerk!

Lees Meer


Twitter